Gezamenlijke controledag in binnenstad Terneuzen

1 min


Terneuzen – Gemeente, politie, Belastingdienst en UWV hebben woensdag 18 november een 'controledag' gehouden in de binnenstad.

Voor de controles waren 93 adressen geselecteerd. Het ging om adressen waar vragen bij waren door controles van gegevens of door signalen uit de omgeving. De controledag, ondersteund door het RCF Kenniscentrum Handhaving, werd gecoördineerd door de gemeente.

Resultaten

In 26 gevallen bleek de aangetroffen situatie niet overeen te komen met wat geregistreerd staat in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). Veel panden bleken bewoond die op papier leegstaand waren. Tijdens een controle bij een van die ‘leegstaande panden’ werd een verwaarloosde vrouw aangetroffen. Hierover zijn de zorginstanties geïnformeerd en deze hebben gepaste actie genomen.

Door de sociale dienst worden twee onderzoeken opgestart in verband met mogelijke onrechtmatigheid van verstrekte bijstandsuitkeringen. De politie stuitte tijdens de controle op een pand waar twee hennepkwekerijen met in totaal 246 planten aanwezig waren. Deze zijn ter plaatse ontmanteld. Verder werd een openstaande bekeuring geïnd.

De belastingdienst onderzocht zeven keer een openstaande belastingschuld, waarbij drie maal beslag werd gelegd. Ook werd er in drie gevallen een waarschuwing uitgedeeld voor het onrechtmatig voeren van een buitenlands kenteken. Het UWV gaat een rechtmatigheidsonderzoek instellen naar een verstrekte uitkering.

Reactie burgemeester Lonink

“Deze controledag hebben we gehouden om in een keer een groot gebied te controleren. Deze dag levert ons veel informatie op. Een van de belangrijkste conclusies is dat we alert moeten blijven op panden die op papier leegstaan. Juist in die panden treffen we vaak overtredingen aan. Met een gezamenlijke aanpak, zoals vandaag, kunnen we grotere problemen voorkomen. Zo zorgen we ervoor dat we een leefbare binnenstad houden.”

Controledag

Vanuit de driehoek (OM, politie en burgemeester) is besloten om een gezamenlijke controledag te houden. Dit werd op deze manier georganiseerd, omdat bij een meer dan gemiddeld aantal adressen in de binnenstad vermoedens waren dat regels niet werden nageleefd.

De gemeente controleerde op sociale zekerheidsfraude, huisvesting arbeidsmigranten en gebruik van leegstaande woningen. De Belastingdienst richtte zich op invordering van openstaande belastingschulden, controle op het rijden met buitenlands kenteken, controle op buitenlandse werknemers en controle van belastinggegevens bij personen. De politie richtte zich, naast overtredingen die zij ter plaatse aantrof, op openstaande boetes en vonnissen. Het UWV controleerde op uitkeringen die personen ontvangen.

Bron: Gemeente Terneuzen