Regio Den Haag – Goede, toekomstbestendige huisvesting die bij politie past

Als het aan de politie-eenheid Den Haag ligt, staan op het gebied van huisvesting verschillende veranderingen op stapel. In het zogenoemde ‘Huisvestingsplan Eenheid Den Haag 2017-2025’ schetst de politie de huisvesting zoals deze er in 2025 uit zou kunnen zien. De komende periode vindt met de betreffende burgemeesters uitvoerig overleg plaats over de plannen zoals de politie heeft opgesteld.2 min


Met het huisvestingsplan geeft de politie de richting aan die het de komende jaren wil inslaan om te komen tot een efficiënte en betaalbare huisvesting. 29 mei is het plan voor het eerst gedeeld met regioburgemeester Krikke. Naar verwachting wordt het plan in september besproken in het Dagelijks Bestuur van het Regionaal Bestuurlijk Overleg (DB RBO). In de tussenliggende periode neemt de politie de betreffende burgemeesters uitvoerig mee in de plannen zoals die er nu liggen, zodat in goed overleg een definitief besluit kan worden genomen.

Besparen op huisvesting

In de plannen streeft de politie ernaar een aantal kleinere zogenoemde basisteams samen te voegen in één pand, zonder dat dit ten koste gaat van het aantal basisteams. Hierdoor kan de politie op de kosten van huisvesting besparen en ook efficiënter werken. Daarnaast blijkt dat door eerdere veranderingen als gevolg van de vorming van de nationale politie een aantal wijkteams nu werkt vanuit een veel te groot pand. Door deze in een kleiner bureau te huisvesten, kan de politie eveneens geld besparen.

Inwoners merken weinig

Hoewel door deze plannen weliswaar een aantal politiebureaus de deuren sluit, heeft dit geen invloed op de aanwezigheid van de politie in de wijken. De zogenoemde ‘fijnmazigheid’ in de wijken komt in geen enkel geval in het geding. Agenten wachten namelijk nooit op een politiebureau tot zij nodig zijn, maar rijden, fietsen of lopen voortdurend door de wijken. Zo blijven zij niet alleen in contact met de inwoners, maar kunnen ook snel ter plaatse zijn als hun inzet nodig is.

Kleinere politiebureaus geopend

Voor de wijkteambureaus die samengaan, komen enkele nieuwe kleinere politiebureaus of politieloketten terug. Ook op deze bureaus of loketten kunnen inwoners nog altijd terecht voor het doen van bijvoorbeeld aangifte. Dit kan tijdens spreekuren of op afspraak. De politieloketten worden ingericht in niet politie-locaties, zoals bijvoorbeeld een gemeentehuis.

In contact met de politie

De afgelopen jaren is een fysiek politiebureau voor veel inwoners sowieso al een minder belangrijke rol gaan spelen. Zo hoeven mensen voor een aangifte vaak niet meer naar een bureau, maar kan dit online via ‘internetaangifte’ worden gedaan. En beschikken agenten over apparatuur om op locatie aangiftes op te nemen. Ook is de politie-eenheid Den Haag goed vertegenwoordigd op sociale media, waar inwoners tijdens bijvoorbeeld een ‘twitterspreekuur’ terecht kunnen met hun vragen.

Daarnaast zoekt de politie in de regio voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om met inwoners in contact te blijven. Met een ‘politiecamper' zoeken in de regio Leiden agenten bijvoorbeeld mensen op om hen te vragen wat zij verwachten van de politie. Met het project ‘De Confrontatie’ confronteert de politie in Noordwijk samen met HALT en de gemeente jongeren en hun ouders met dronken gedrag. Ook is de politie voor bijvoorbeeld preventietips aanwezig op beurzen, zoals onlangs op ‘Veilig Vitaal’. 

Goed nagedacht

‘Vanuit verschillende invalshoeken hebben we goed nagedacht over de voor- en nadelen’, zegt politiechef Paul van Musscher van de politie-eenheid Den Haag. ‘Volgens mij kunnen we met dit plan komen tot een goede, toekomstbestendige huisvesting die past bij de politie in deze tijd. Onze plannen bespreken we de komende periode met de burgemeesters, zodat we in goed overleg tot een gedragen huisvestingsplan kunnen komen.’ Uitgangspunt is en blijft dat de politie daar werkt waar de inwoner de politie nodig heeft en dat de politie blijvend lokaal bereikbaar is.