Moergestel, Veenendaal – Twee mannen verdacht van bankhelpdeskfraude

Na een onderzoek van bijna negen maanden denkt de politie tientallen pinpasfraudes te hebben opgelost met de aanhouding van twee mannen uit Veenendaal. Ze zijn mogelijk verantwoordelijk voor dertig zaken. Bij tien aangiftes zit zoveel bewijs dat deze in het onderzoek zijn meegenomen.2 min


Het begon allemaal met een aangifte van 6 augustus 2020. Een toen 80-jarige slachtoffer uit Moergestel was telefonisch benaderd door een medewerker van haar bank. Die vertelde dat het hem gelukt was om enkele verdachte transacties met de rekening van het slachtoffer tegen te houden. Maar ze moest hem wel helpen om haar rekening beter te beveiligen. Na een telefoongesprek van enkele uren stond een andere bankmedewerker voor de deur om haar pasje op te halen. In dat gesprek wist de man de pincode van de vrouw te ontfutselen. Binnen korte tijd was er bijna 10.000 euro gepind en lieten ze de vrouw berooid achter.

Onderzoek

De recherche startte een onderzoek. Via het nauwkeurig bekijken van telefoongegevens kwamen de rechercheurs uit op een patroon van telefoongesprekken met vooral oudere mensen. Via die telefoongesprekken kwamen ze op meer dan dertig aangiftes van een soortgelijke pinpasfraude in het hele land. In tien van die zaken was voldoende informatie en mogelijk bewijs aanwezig om een harde zaak tegen de intussen bekend geworden verdachten te maken. Met die tien zaken is toen verder gerechercheerd. Het gaat om aangiftes uit de eenheden Zeeland-West Brabant, Oost-Brabant, Oost-Nederland, Rotterdam en Midden-Nederland.

Aanhouding

De aandacht van de rechercheurs richtte zich vooral op een 19-jarige verdachte uit Veenendaal. Hij zou verantwoordelijk zijn voor het in de val laten lopen van de oudere mensen. Op maandag 26 april 2021 is deze man aangehouden. Later die dag werd zijn 20-jarige compagnon eveneens aangehouden. Die wordt verdacht van medeplegen van de misdrijven. De verdachten zijn aan het bureau ingesloten en het onderzoek wordt voortgezet.

Bankhelpdeskfraude

Bij deze vorm van oplichting doet een crimineel zich voor als bankmedewerker. De oplichter belt met een vals nummer en heeft een truc waardoor in het scherm van de telefoon ook daadwerkelijk het nummer de bank verschijnt. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat de bankrekening van het slachtoffer is gehackt, bijvoorbeeld omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter het slachtoffer ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken op een zogenoemde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.

Trap er niet in

Trap niet in de stroom aan persoonlijke informatie, kennis of details. De belangrijkste boodschap is: een bank zal nooit per mail of telefonisch vragen naar inloggegevens, uw saldo of om geld over te maken. Belt iemand op met zo’n verzoek? Hang direct op, bel zelf uw bank en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.

Lees meer over bankhelpdeskfraude op Politie.nl. https://www.politie.nl/themas/bankhelpdeskfraude.html