Bij enkele beroepsvaartuigen bleek niet alles aan de regels te voldoen. Zo kreeg een schipper een proces-verbaal, omdat de ijkschaal niet in orde was. Een tweede schipper van een duwbak liep tegen de lamp, aangezien zijn certificaat was verlopen. Ook bij diverse pleziervaartuigen ontdekten opsporingsambtenaren misstanden. Dit varieerde van het niet voor handen hebben van goedgekeurde zwemvesten tot het niet kunnen overleggen van een registratiebewijs van enkele snelle motorboten.
Aan land
Langs het water constateerden de betrokken opsporingsambtenaren ook meerdere uiteenlopende overtredingen. Enkele mensen werden bekeurd voor illegaal vissen of kregen een proces-verbaal, omdat zij een parkeerverbod hadden genegeerd. Drie personen kregen een proces-verbaal, omdat zij een uitloop van een stuw hadden beklommen.
Internationale samenwerking
De controles werden uitgevoerd In het grensgebied van Visé in België tot en met Borgharen en Itteren in Maastricht. Naast de Maas werden onder meer ook het Albert-kanaal, het Julianakanaal, diverse grindgaten en lokale visvijvers in de controle meegenomen. Aan deze internationale actie namen onder meer deel de Nederlandse politie (eenheid Limburg en de landelijke eenheid), de politie uit België (Basse Meuse, Antwerpen en Luik), de Koninklijke Marechaussee, de provincie Limburg, Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).