Holland

2 min


Noord-Holland – De politie van de eenheid Noord-Holland werkt aan een verdere optimalisatie van de dienstverlening. Passend bij de wijze waarop de burger met de politie in contact wil komen: persoonlijk, telefonisch of via internet. De politie is steeds vaker aan het werk in de wijk dankzij het gebruik van digitale middelen en moderne technologie.

Deze nieuwe manier van werken is efficiënt en dichtbij de burgers. Hierbij past ook een nieuwe kijk op huisvesting. Traditionele politiebureaus waar ze echt nodig zijn, en daarbij een reeks laagdrempelige nevenvestigingen. Voorbeelden daarvan zijn een ruimte in een gemeentehuis, brandweerkazerne of wijkcentrum. Burgers kunnen daar terecht voor het doen van aangifte, soms in 3D-contact met een politiemedewerker op afstand, of voor een gesprek met bijvoorbeeld de wijkagent.

Wat betekent dit?

Voor de eenheid Noord-Holland betekent dit dat er in ieder van de tien basisteams een hoofdvestiging komt, met daarnaast in iedere gemeente minimaal één nevenvestiging. Bij de nevenvestigingen kunnen bewoners terecht voor bijvoorbeeld een gesprek met de wijkagent of het doen van aangifte. De locaties van deze vestigingen zijn bepaald op basis van onderzoek onder bewoners van het gebied. De onderzoekers vroegen deze groep wat voor hen de maximale reistijden zouden zijn naar een politievestiging. Ook heeft de politie gekeken hoe zij vanuit de vestigingen binnen 15 minuten ter plekke kan zijn om noodhulp te verlenen. In overleg met het lokale gezag wordt gekeken op welke locaties de vestigingen exact komen en wanneer eventuele oude panden gesloten worden. Sluiting gebeurt echter pas op het moment dat er een goed alternatief is gevonden.
De politie Noord-Holland bestaat uit tien basisteams. Ieder basisteam heeft een hoofdvestiging. De meeste locaties van deze hoofdvestigingen zijn besproken met het bestuur en hier is overeenstemming over. Daarnaast komen er 30 nevenvestigingen. Hierbij maakt de politie zoveel mogelijk gebruik van een ander overheidsgebouw zoals de gemeente of brandweer. In iedere gemeente blijft zodoende een politiefunctie bestaan.

Politiebureaus

De politie is steeds vaker aan het werk in de wijk dankzij het gebruik van digitale middelen en moderne technologie. Burgers en bedrijven kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden om met de politie in contact te komen: persoonlijk, telefonisch of via internet. In haar communicatie richting de burger maakt de politie zelf ook volop gebruik van moderne media. Denk aan actief gebruik van social media, maar ook politie.nl, Opsporing Verzocht en 3D-aangifte. Met al deze ontwikkelingen verandert de maatschappelijke rol van ‘het politiebureau’. Aangiften kunnen niet alleen op het politiebureau, maar ook telefonisch, via internet of zelfs bij de burger thuis worden opgenomen. De ervaringen met de inmiddels drie 3D-aangifteloketten (Anna Paulowna, Wognum en Monnickendam) zijn erg goed. Vanaf medio maart zijn inmiddels 520 aangiften op deze manier opgenomen. De aangevers variëren in leeftijd van 16 tot 88 jaar. Opmerkelijk is dat ook de oudere aangevers het 3D-loket makkelijk weten te vinden en er ook erg enthousiast over zijn. Dat blijkt uit onderzoek.
Deze ontwikkelingen maken duidelijk dat de politie steeds minder afhankelijk zal zijn van traditionele politiebureaus. In goed overleg met de burgemeesters is daarom besloten om een aantal bureaus op termijn, tot 2025, te sluiten omdat deze niet meer worden gebruikt. Bureaus worden alleen gesloten als er een alternatief is.

Wensen van burgers

De wensen van burgers met betrekking tot de maximale reistijd naar een politievestiging stonden centraal in de spreiding van vestigingen. Daarnaast is er de uitbreiding van dienstverlening die aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen.
Burgers kunnen in toenemende mate zelf kiezen wanneer en op welke manier zij in contact komen met de politie. Welk middel zij ook kiezen; de politie is er altijd. Voor een veiliger Nederland.

Kijk hier voor het landelijke persbericht: Politie meer op straat en minder in bureau