Hertogenbosch, Eindhoven, Oss, Geldrop, Vught, Nuenen, Helmond

2 min


's-Hertogenbosch, Eindhoven, Oss, Geldrop, Vught, Nuenen, Helmond – In de politieregio Oost-Brabant worden eind januari 22 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd. De serie maakt deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties. Het gaat om 7 flitspalen in Helmond, 6 in Eindhoven, 3 in Geldrop, 2 in 's-Hertogenbosch en Oss en 1 in zowel Vught als Nuenen.

Het gaat om de volgende locaties in Eindhoven:

De Limburglaan, 70 km/u weg met de kruising de Beemdstraat

Boschdijk, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising Pastoor Petrusstraat – Roosje Vosstraat

Boutenslaan, 70 km/u weg, t.h.v de kruising met de Aalsterweg – Achtseweg

Anthony Fokkerweg, 80 km/u weg, t.h.v. de kruising met de Cor Gehrelslaan

Anthony Fokkerweg, 80 km/u weg, t.h.v. de kruising met de Achtseweg Zuid

Het gaat om de volgende locaties in Helmond:

Europaweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising met de Schootense Dreef – Brandervoortse Dreef

Europaweg, 50 km/u weg t.h.v. N270 Binnendongenstraat – Boerhaavelaan

Julianalaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Aarle Rixtelseweg – Wesselmanlaan

Aarle Rixtelseweg, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Jan van Brabantlaan – Julianalaan

Deurneseweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising Weg door de Rijpel – Rivierensingel

Jan van Brabantlaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Wesselmanlaan – Aarle-Rixtelseweg

Het gaat om de volgende locaties in Geldrop:

Gijzenrooiseweg, 50 km/u weg t.h.v. de kruising met de Aragorn (2x)

Het gaat om de volgende locaties in 's-Hertogenbosch:

Graafseweg, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising Van Grobbendoncklaan – Lagelandstraat

Het gaat om de volgende locaties in Oss:

Hertogin Johannasingel, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising Kromstraat – Kromstraat

In Vught:

De Taalstraat, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising De Heun – Loonsebaan

In Nuenen:

Bewezen effect

Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.

 

Digitale flitspalen die flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt.

Van analoog naar digitaal

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera

Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.