Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond

2 min


's-Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond – In de politieregio Oost-Brabant worden eind januari zestien nieuwe digitale flitspalen geactiveerd. Deze week is al eerder een publicatie verschenen over 22 andere flitspalen die binnen afzienbare tijd geactiveerd worden. De flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties. Het gaat om 6 flitspalen in 's-Hertogenbosch, 6 in Eindhoven en 4 in Helmond.

Het gaat om de volgende locaties in 's-Hertogenbosch:

Orthenseweg, 50 km/u weg met de kruising Vogelstraat – Citadellaan

Orthenseweg, 50 km/u weg met de kruising Vogelstraat – Citadellaan

Vlijmenseweg, 70 km/u weg met de kruising Oude Vlijmenseweg – Deutersestraat

Zandzuigerstraat, 50 kmp/u weg met de kruising Zanduigerstraat – Ertveldweg

Zandzuigerstraat, 50 km/u weg met de kruising Ertveldweg – Ertveldweg

Lagelandstraat, 50 km/u weg met de kruising Graafseweg – Graafseweg

Het gaat om de volgende locaties in Eindhoven:

Boschdijk, 70 km/u weg met de kruising Spaaihoefweg

Boschdijk, 50 km/u weg met de kruising Pieter Zeemanstraat – Alard du Hamelstraat

Huizingalaan, 50 km/u weg met de kruising Artoislaan

Hugo van der Goeslaan, 70 km/u weg met de kruising Geldropseweg – Geldropseweg

Veldmaarschalk Montgomerylaan, 50 km/u weg met de kruising Pastoriestraat – Onze Lieve Vrouwenstraat

Boutenslaan, 70 km/u weg met de kruising Hoogstraat – Hoogstraat

Het gaat om de volgende locaties in Helmond:

Julianalaan, 50 km/u weg met de kruising Kanaaldijk Noord-West – Kanaaldijk Noord-West

Deurneseweg, 70 km/u weg met de kruising Rivierensingel – Weg door de Rijpel

Wethouder van Wellaan 50 km/u weg met de kruising Bakelsedijk – Bakelsedijk

Kanaaldijk Noord-West 50 km/u weg met de kruising Oostende – Julianalaan

Bewezen effect

Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.

 

Digitale flitspalen die flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt.

Van analoog naar digitaal

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera

Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.