Eenheid Zeeland-West-Brabant – Politie proeft aan nieuwe communicatiemogelijkheden

De politie eenheid Zeeland-West-Brabant gebruikt al enige tijd, als proef, een nieuwe manier om hulp te vragen van burgers bij politieonderzoeken. Bannering, niets nieuws in de reclamewereld maar wel voor de politie.2 min


Aanleiding

Een steeds groter deel van de samenleving communiceert, informeert en organiseert via social media. Om de verbinding met de samenleving niet te verliezen is het van belang dat de politie mee gaat in deze ontwikkeling. De intussen al traditionele sociale media kanalen als Twitter, Facebook, Instagram en zelfs Snapchat worden al gebruikt. Bannering, en voor de toekomst Facebookadvertising, zijn nieuwe wegen die de politie bewandelt om te kijken of het meerwaarde heeft. Bannering wordt in het bedrijfsleven al jaren toegepast voor bijvoorbeeld het leveren van marketing boodschappen om klanten te trekken. De voordelen van bannering zijn de relatief lage kosten, een groot bereik en dat er vooraf een geografisch gebied ingesteld kan worden, doelgericht dus.

Het toepassen van social media zal een standaard proces moeten worden binnen de opsporing, net als het doen van een buurtonderzoek of het horen van een getuige of verdachte. Een onderdeel van gebruik van social media is het inzetten van een banner. Een banner vult het digitale buurtonderzoek binnen grootschalige opsporingsonderzoeken aan, waarbij verwacht wordt dat het bereik van het aantal burgers wordt vergroot en de kosten van personele inzet worden verlaagd. Dit sluit aan op het programma verbetering opsporingskwaliteit waar de Nationale Politie momenteel aandacht voor heeft. Inzet en gebruik van bannering wordt nu ingezet als pilot, de resultaten daarvan zullen later bekend worden. Dan zal de beslissing vallen of het zijn meerwaarde heeft bewezen. De signalen zijn echter al zeer hoopvol. 

Wat is bannering?

Een banner is een grafische reclame-uiting op het internet om een boodschap onder de aandacht te brengen van het publiek. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is, in het geval bij de politie zal dit informatie zijn over een onderzoek, preventieadvies of een directe hulpvraag aan burgers.
De banners kunnen worden aangeboden per stad, stadsdeel of wijk en zelfs op een specifiek postcode gebied. Dat maakt dit een zeer geschikt middel om specifiek en doelgericht informatie te geven of te vergaren.  

Inzetten tot nu toe

De pilot is op 1 januari 2017 gestart en tot nu toe zijn er een viertal inzetten geweest.

6 januari 2017

  • Dodelijk schietincident Lunetstraat te Breda
  • 133.820 mensen hebben de banner kunnen zien
  • 100 mensen hebben geklikt op de banner
  • Top 5 getoonde sites:
    • Marktplaats.nl
    • Nu.nl
    • Ad.nl
    • Regionaal.bndestem.nl
    • Telegraaf.nl

22 februari 2017

  • Uitgebrand voertuig met stoffelijk overschot in buitengebied Tilburg (Leon V)
  • 29.548 mensen hebben de banner kunnen zien
  • 331 mensen hebben geklikt op de banner
  • Top 5 getoonde sites:
    • Marktplaats.nl
    • msn.com
    • nu.nl
    • outlook.com
    • ad.nl

21 maart 2017

  • Dodelijk slachtoffer in woning in Rilland
  • 43.691 mensen hebben de banner kunnen zien
  • 786 mensen hebben geklikt op de banner
  • Top 5 getoonde sites:
    • Marktplaats.nl
    • Bndestem.nl
    • Ad.nl
    • Zeelandnet.nl
    • Nu.nl

26 en 29 maart 2017

  • Dodelijk slachtoffer voor café Romein te Tilburg
  • 58.975 mensen hebben de banner kunnen zien
  • 352 mensen hebben geklikt op de banner
  • Top 5 getoonde sites:
    • Marktplaats.nl
    • Outlook.com
    • Nu.nl
    • Spotify.com
    • Ad.nl

11 april 2017

  • Vraag om hulp bij opsporen mogelijk drugslab in Udenhout