Woudenberg – Integrale transportcontrole

Op maandag 14 november werd er, in samenwerking met de Douane en Belastingdienst, een integrale transportcontrole gehouden langs de A12 bij Woudenberg.1 min


De controle was voornamelijk gericht op accijnsgoederen, maar richtte zich ook op de technische staat van de voertuigen, vergunningen en controle van de chauffeurs. Vanaf de A12 werden bestuurders van vrachtwagencombinaties, bestelauto’s en kleine vrachtwagens naar de controleplek gebracht. In totaal werden 37 voertuigen gecontroleerd. Daarbij werd gebruik gemaakt van een Back-scatter. Dat is een soort röntgenapparaat waarmee de inhoud van vrachtwagens gescand kan worden.

 

                                                                                                             Back-scatter

 

Resultaten
Bij de controle werden geen overtredingen door de Douane geconstateerd met betrekking tot accijnsgoederen. Wel werd er proces-verbaal uitgeschreven voor negeren rood kruis, scherpe/uitstekende delen en lengte/breedte/hoogte van de lading en het niet goed werken van de remmen. Bij een ander voertuig bleken de banden versleten, door deze ter plekke te verwisselen ontliep de chauffeur een proces-verbaal.

Openstaande boetes
Eén chauffeur bleek gesignaleerd te staan voor openstaande boetes, ter plaatse werden die betaald. Twee chauffeurs kregen een boeterapport omdat ze zich niet gehouden hadden aan de rij- en rusttijden en een andere chauffeur bleek een achterstand in het betalen van de belasting te hebben. Zijn voertuig werd in beslag genomen.

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
In een bestelbusje afkomstig uit Duitsland bleken diverse soorten sierduiven te zitten welke voor export Nederland zouden verlaten. Hiervoor werd de NVWA ingeschakeld die onderzoek deed waaruit bleek dat de vogels niet geëxporteerd konden worden. Dit omdat er geen gezondheidsverklaring voor de duiven was. Hiervoor werd proces-verbaal opgemaakt en de NVWA begeleidde de chauffeur met zijn lading terug naar Duitsland.