A2, Liempde – In samenwerking met de Belastingdienst en de RDW hield de politie (Team Verkeershandhaving en de Vreemdelingenpolitie) dinsdagmorgen en -middag op de A2 ter hoogte van de parkeerplaats Velder bij Liempde een algemene verkeerscontrole, rijrichting Vught – Eindhoven. De aandacht ging vooral uit naar bestuurders die niet handsfree aan het bellen waren. In totaal werden 30 bestuurders, waaronder 20 vrachtwagenchauffeurs, betrapt op het vasthouden van de telefoon of daadwerkelijk bellen met de telefoon in de hand tijdens het rijden. In totaal zijn 104 voertuigen gecontroleerd.
Er werd ook voor andere feiten geverbaliseerd, zoals bijvoorbeeld voor onverzekerd rijden (3x), geen gordel dragen (3x) geen legitimatiebewijs kunnen tonen (2x), rijden zonder rijbewijs (1x) en geen APK (3x). Ruim 1400 euro werd geïnd voor nog niet eerder betaalde geldboetes.
Administratie
Een vrachtwagenchauffeur kreeg een artikel Vijf van de Wegenverkeerswet opgelegd: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
De chauffeur was namelijk tijdens het rijden bezig met zijn administratie en gebruikte daarvoor zijn stuur als tafel.
Gladde banden
De RDW lette vooral op de technische staat van de voertuigen. Bij 3 voertuigen, waaronder twee vrachtauto’s, werd geconstateerd dat de banden te glad waren. Bij een voertuig bleek de verlichting niet in orde. Bij een ander voertuig waren de goederen in de open laadbak niet vastgezet.
24.000 euro
De Belastingdienst inde tijdens de controle, die omstreeks 7.30 uur startte en om 15.00 uur eindigde, een geldbedrag van ruim 24.000 euro. Het gaat hier om achterstallige betalingen aan de Belastingdienst. Op 26 voertuigen werd beslag gelegd, waarvan er 11 daadwerkelijk zijn getakeld en afgevoerd. De eigenaars van deze voertuigen hadden eerdere waarschuwingen in de wind geslagen en/of waren niet in staat direct af te rekenen.
Vals rijbewijs
Een automobilist uit Letland werd aangehouden omdat hij reed met een snelheid van 175 km/u, terwijl op dit stuk van de A2 een maximumsnelheid geldt van 120 km/u. Bij verdere controle bleek dat zijn rijbewijs vals is. Hij werd daarop aangehouden en overgebracht naar het politiebureau voor verder onderzoek. Een andere automobilist werd aangehouden voor het rijden onder invloed. Hij kreeg naast een geldboete een rijverbod opgelegd.
A2
Tijdens diverse verkeerscontroles, cijfers afkomstig van de snelheidscamera’s en recente ongevallen op de A2, blijkt dat deze weg extra aandacht verdient. Daarop is besloten de A2 met enige regelmaat mee te nemen bij verkeerscontroles. De politie lette met name op bestuurders die bezig waren met meer dan alleen maar rijden.
Afleiding
Studies schatten dat afleiding een rol kan spelen bij het ontstaan van zo’n 5-25% van alle auto-ongevallen. De uiteenlopende cijfers hebben onder meer te maken met de gehanteerde definitie van afleiding en de gehanteerde methode om de risico’s te schatten.
Voor vrachtauto-ongevallen bestaat een veel hogere schatting dan voor personenauto’s: in één Amerikaanse observatiestudie werd geschat dat in ruim 70% van de vrachtauto-ongevallen afleiding een rol speelde bij het ontstaan ervan. Bij bijna 80% van de ongevallen en 65% van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van onoplettendheid en afleiding in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval een rol (Neale at al. 2005). Niet handsfree bellen is dan ook een handeling die voor veel verkeersellende kan zorgen (Brond: SWOV).