Geregeld vinden ongevallen plaats tussen personen- en vrachtauto’s. De oorzaak ligt veelal in het feit dat automobilisten, maar ook fietsers, onvoldoende rekening houden met de specifieke kenmerken van een vrachtwagen, zoals beperkt zicht vlakbij de vrachtwagen. Hierdoor kan het voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs een auto of fiets over het hoofd zien omdat deze zich in de zogenoemde dode hoek bevindt. Ook houden andere weggebruikers er vaak onvoldoende rekening mee dat een vrachtwagen minder snel kan optrekken, minder gemakkelijk kan uitwijken en ook vaak een langere remweg heeft.
Ook vizier op vrachtwagens
Vrachtwagenchauffeurs kunnen eveneens rekenen op een scherpe blik van de politie. Veel truckers zijn onderweg met heel andere zaken bezig dan het besturen van hun voertuig. Appen en bellen komen vaak voor, maar ook activiteiten als koffiezetten onderweg. Sommige cabines zijn zodanig versierd dat het zicht van de chauffeur wordt beperkt. Dit kan leiden tot slordig rijgedrag en gevaarlijke situaties.
Asociaal gedrag en afleiding
De politie handhaaft deze dagen zowel op asociaal gedrag als afleiding in het verkeer, zoals het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Daarbij letten de agenten speciaal op inhalen over een doorgetrokken streep, rijden over verdrijvingsvlakken of puntstukken en het niet volgen van de richting die een voorsorteervak aangeeft. Maar tegen andere overtredingen zoals kleven, afsnijden, inhalen zonder voorrang te geven et cetera wordt uiteraard ook opgetreden. Overtreders worden aan de kant gezet en krijgen een bekeuring.