Tilburg – Man aangehouden na auto-inbraak

Op de Hasseltstraat werd afgelopen nacht in een auto ingebroken. De eigenaar belde de politie. Die hield een 28-jarige man uit Vught aan als verdachte.1 min


De eigenaar van de auto werd afgelopen nacht, maandag 18 maart, rond 03.45 uur wakker van het autoalarm van zijn auto Vervolgens zag hij dat een man wegrende in de richting van het Nassauplein. Ook stond de inbraak en de dader op camera, waardoor er een duidelijk signalement was. Hij belde de politie en deed aangifte.

Aanhouding

Verschillende agenten zochten ondertussen in de nabije omgeving naar de dader. Op de Graaf Arnoldstraat troffen zij een man aan die aan het signalement voldeed. Hierop werd de verdachte uit Vught aangehouden. Hij zit vast voor verder onderzoek.

Wat doet de meldkamercentralist met mijn melding?

  • Via het alarmnummer (112) en het landelijk telefoonnummer van de politie (0900-8844) komen bij de meldkamer 24 uur per dag alle telefoontjes binnen.
  • De meldkamermedewerkers beoordelen de binnengekomen meldingen op belangrijkheid.
  • Zij zorgen ervoor dat de juiste diensten worden ingeschakeld en dat die diensten zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Stel: er gebeurt een ernstige aanrijding met gewonden op een doorgaande weg in uw woonplaats. U belt 112 en geeft de bijzonderheden door. De meldkamer stuurt dan de politieauto die het snelst ter plaatse kan zijn. Zijn er andere hulpdiensten nodig? Zoals brandweer of een ambulance? Deze worden ook door de meldkamer gewaarschuwd.
  • Bij de afhandeling van incidenten waar direct hulp nodig is, werkt de meldkamer met twee prioriteiten. Prioriteit één voor noodgevallen, prioriteit twee voor overige noodhulp.
    – Incidenten met een levensbedreigend of ernstig ontwrichtend karakter krijgen de hoogste prioriteit: prioriteit één. Het gaat dan om zaken met een fysieke risico, zoals een schietpartij, een ernstig ongeval of een gewapende overval. De aanrijdtijd voor deze meldingen is maximaal tien minuten. In buitengebieden moet de politie binnen vijftien minuten ter plaatse zijn. Incidenten met prioriteit één zijn vaak via het nummer 112 gemeld.
    – Meldingen waarbij politie-inzet noodzakelijk is, maar zonder gevaar voor mensenlevens, krijgen prioriteit twee. Het zijn incidenten met een minder ernstig karakter. Bijvoorbeeld een inbraakalarm, overlast of een aanrijding die de doorstroom van het verkeer belemmert. De politie wil bij deze meldingen binnen twintig minuten aanwezig zijn. Maar enig uitstel zal geen onaanvaardbare medische of maatschappelijke gevolgen veroorzaken.
  • Noodhulp is een van de operationele diensten van de politie. Elk district in elke eenheid werkt met noodhulpeenheden. Deze eenheden zijn niet bedoeld voor een grondige en structurele aanpak van problemen. Vragen bepaalde zaken zo’n aanpak? Dan komen ze terecht bij andere afdelingen van de politie.