Aantal aangiftes daalt
Bij dit misdrijf zien we sinds 2013 een dalende lijn in het aantal aangiftes in heel Brabant. In 2013 waren het er nog bijna 15.700 en in 2017 nog ‘maar’ bijna 13.400. Gemiddeld over deze jaren lost de politie bijna 10 procent van deze zaken op.
Ook het aantal incidenten verlaten plaats ongeval met letsel daalde de afgelopen jaren. In 2013 waren dat er nog 40 en in 2017 zagen we 30 gevallen. Het oplossingspercentage van deze misdrijven is 27 procent.
Het aantal aanrijdingen met dodelijke afloop waarbij de verdachte doorrijdt na de aanrijding is niet groot en wordt altijd opgelost. Het gaat dan om drie gevallen vanaf 2013 die allemaal opgehelderd zijn en waarbij de identiteit van de bestuurder is achterhaald.
Wat moet je doen
Rijd je per ongeluk tegen een paaltje of iets dergelijks, meld dit dan direct bij de politie voor je wegrijdt. Doe je dit niet en een getuige meldt dit bij de politie, dan ben je verdachte van een misdrijf. In principe is straatmeubilair van de gemeente of provincie en zul je met die gemeente of provincie de schade af moeten wikkelen.
Rijd je tegen een stilstaande auto aan, probeer dan de eigenaar te achterhalen. Lukt dat niet, laat dan je gegevens achter onder de ruitenwisser van de auto en meld je aanrijding bij de politie via telefoon 0900-8844.
Ben je betrokken bij een aanrijding waarbij iemand gewond raakt, stop dan. Bel 112 en verleen eerste hulp aan de gewonde. Ga dus niet weg. Ben je per ongeluk doorgereden, rijd dan direct terug en meld je bij de agenten die ter plaatse komen. Zo voorkom je dat je verdachte bent van een misdrijf en later aangehouden wordt.
Strafvervolging
Artikel 7 van de Wegenverkeerswet (WVW) verbiedt twee dingen: doorrijden na een aanrijding waarbij iemand overlijdt of een ander letsel of schade heeft opgelopen, zonder dat je je identiteit kenbaar hebt gemaakt, én iemand in hulpeloze toestand achterlaten na een ongeluk. In beide gevallen is niet relevant of je wel of niet schuld hebt aan het ongeluk, of zelfs of je er fysiek bij betrokken bent: als je erbij bent betrokken, moet je blijven. Overtreding van artikel 7 is een misdrijf. Die straf staat los van een eventuele straf voor het veroorzaken van een ongeluk.
De wetgever heeft er begrip voor gehad dat mensen bij een ongeluk zó kunnen schrikken, dat ze doorrijden. Als iemand zich binnen twaalf uur alsnog meldt bij de politie om zich bekend te maken, vervalt de strafbaarheid van het doorrijden. Maar let op, als je weet dat de politie actief op zoek naar je is heeft melden nog wel zin maar kan de rechter wel straf opleggen voor het verlaten van de plaats van het ongeval. Dus op het moment dat de agenten bij je aan de deur staan is het te laat.
De straffen die opgelegd kunnen worden bij dit misdrijf variëren van geldboetes tot taakstraffen of gevangenisstraf van maximaal enkele maanden. Maar ook kan je rijbewijs voor langere tijd afgenomen worden. Dit is allemaal afhankelijk van de situatie.
Behalve voor het verlaten van een plaats ongeval kan het openbaar ministerie iemand uiteraard ook vervolgen voor het veroorzaken van het verkeersongeval. De schuld van de bestuurder moet in dat geval wel vast te stellen zijn. Strafverzwarend zijn onder meer rijden onder invloed van alcohol of drugs en te hard rijden. Als de automobilist roekeloos heeft gereden, komt daar nog flink wat bovenop.
Nieuwe wetgeving in aantocht
Ten slotte heeft de minister van Justitie & Veiligheid medio 2017 schriftelijk aangekondigd bij de Tweede Kamer dat er wetgeving in voorbereiding is om de straffen voor een aantal ernstige verkeersdelicten te verzwaren. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval, rijden zonder (geldig) rijbewijs en gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen. Ook zal in het wetsvoorstel op een andere manier invulling gegeven worden aan het begrip roekeloosheid in de Wegenverkeerswet 1994, zodat meer situaties waarin roekeloos wordt gereden kunnen worden bestraft. Tot slot wil hij mogelijk maken dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt in situaties waarin bestuurders zijn doorgereden na een ernstig ongeval met letsel of erger tot gevolg.
Achtergrondinformatie
Artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994
1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
In artikel 184 van die wet staat echter
Bij overtreding van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a, is strafvervolging tegen de in dat artikel bedoelde overtreder uitgesloten, indien deze binnen twaalf uren na het verkeersongeval en voordat hij als verdachte is aangehouden of verhoord, vrijwillig van het ongeval kennis geeft aan een van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt.