Negen aangiftes
Hoe veel slachtoffers de verdachten precies hebben gemaakt wordt verder onderzoek naar gedaan. Tot nu toe werd het negental aan meerdere aangiftes verbonden. De 9 verdachten zijn 5 jongemannen en 4 jonge vrouwen in de leeftijd van 20 tot 27 jaar uit Almere, Amsterdam, Den Haag, en Huizen. Maandag 29 november is het Cyber Monday. Op deze dag zal de eerste pro-formazitting zijn.
Stelen voor status
Daders van dit soort vormen van oplichting kunnen rekening houden met serieuze (strafrechtelijke) gevolgen.
Vaak doen ze zich voor de buitenwereld voor als succesvolle ondernemers. Echter blijkt dan dat ze al hun geld verdienen met oplichten van vooral oudere mensen. Ook blijkt dat ze het buitgemaakte geld gebruiken om kleding te kopen of online te handelen. Teamchef Tanya Timmers van het Cybercrimeteam Rotterdam: “Door het kopen van luxe goederen, zoals designerkleding en sieraden, hebben deze jongeren online en voor de buitenwereld een bepaalde status. Intussen zijn hun woningen vervuild, stapelen de boetes zich op, of slapen ze in een stapelbedje met hun jongere broer.”
Doorzoekingen
Tijdens doorzoekingen van de woningen stuitte de politie op duizenden euro’s cash en cryptovaluta, designerkleding en auto’s. Daarnaast zijn er laptops, mobiele telefoons en andere gegevensdragers van de verdachten aangetroffen. Naast deze spullen nam het team ook crypto in beslag, want misdaad mag niet lonen. Het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam is nog vol bezig met het onderzoek. In dit onderzoek stuurde het team dit bericht naar de contactpersonen van de verdachten die gedurende het onderzoek in beeld zijn gekomen.
Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen tijd al veel, voornamelijk oudere, slachtoffers heeft gemaakt. De financiële en emotionele schade bij deze slachtoffers is groot. De oplichter belt soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof uw bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.
Bij de politie komen meer dan 200 aangiften per maand binnen met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte. Officier van Justitie Jacqueline Bonnes: “Niet alleen verliezen mensen vaak veel geld, maar ook voelen ze zich niet meer veilig. Ze weten gewoon niet meer wie ze nog wel kunnen vertrouwen. Daarom bestrijden we ook deze vorm van cybercrime en pakken we alles af.”
Maak het de oplichter lastig
- De bank zal nooit je saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- De bank zal je nooit vragen je geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
- De bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
- Installeer geen software anders dan de normale bankieren-app.
- Deel nooit je pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
- Bel bij twijfel je bank zelf op, blijf aan de lijn tot de daadwerkelijk iemand te spreken krijgt.
Wat moet ik doen?
Hang direct op, bel zelf je bank via een algemeen bekend nummer te vinden op de website en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kan je zelf controleren of datgene wat je is verteld wel klopt.
Slachtoffer van bankhelpdeskfraude?
Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan bijvoorbeeld via 0900 – 8844. Meer informatie over aangifte doen? Kijk op www.politie.nl