Politie start campagne tegen straatroven

1 min


Rotterdam – De politie start donderdag in Rotterdam-West de campagne ‘zo kijkt een straatrover’. De actie richt zich op jongeren, winkeliers en de horeca.

Vanaf donderdag worden posters verspreid bij winkeliers en horecagelegenheden met als tekst ‘zo kijkt een straatrover’ (zie bijlage). Daarnaast worden op zogeheten hotspot-locaties door agenten flyers uitgedeeld aan jongeren; de doelgroep van de campagne ‘zo kijkt een straatrover’ om hen bewust te maken van het risico om slachtoffer te worden van een straatroof. Ook social media als twitter en Facebook worden ingezet.

Veel jongeren denken ‘het gebeurt mij niet’, maar een straatroof is dikwijls in een flits gebeurd en kan juist iedereen overkomen. Seth Davarci, projectleider straatroven: “Straatroven vinden voornamelijk plaats in de zomer. Met mooi weer zijn vanzelfsprekend meer mensen op straat. Vaak zijn jongeren zich onvoldoende bewust van hun omgeving en letten ze niet goed op hun persoonlijke spullen. Daardoor zijn ze een makkelijke prooi voor straatrovers”.

Uit onderzoek blijkt dat sieraden, tassen, smartphones en geld gewild zijn onder straatrovers. Ze slaan vaak toe in drukke straten. Zo vallen ze zelf minder op en hun potentiële slachtoffers zijn sneller afgeleid. Straatroven gaan vaak gepaard met geweld en vinden in bijna 60% van de gevallen plaats in groepsverband.

De preventiecampagne is erop gericht om jongeren hiervan bewust te maken. Door hen door de ogen van een straatrover te laten kijken, hopen we jongeren alerter te maken om een straatroof te voorkomen.