Opgevoerde scooters naar keuring

1 min


Texel – De politie let de komende tijd extra op brom- en snorfietsers. Is het rij- en kentekenbewijs in orde? Wordt de helm (goed) gedragen? Is de brommer opgevoerd? Is er iets niet in orde, dan volgt direct een bon. Wanneer de scooter is opgevoerd, moet de eigenaar zijn of haar voertuig bovendien laten keuren.

Keuring RDW
Sinds 1 juli mogen bestuurders van opgevoerde scooters na een bekeuring niet meer over de weg rijden. Wanneer uit de meting op de rollentestbank blijkt dat de brom- of snorfiets is opgevoerd, meldt de politie het voertuig bij de RDW aan. De brommer mag dan pas na goedkeuring de weg weer op. Als de politie een brom- of snorfiets heeft aangemeld, ontvangt de tenaamgestelde een brief van het RDW waarin staat waar hij of zij zijn of haar voertuig kan laten keuren (het dichtstbijzijnde keuringsstation is overigens in Amsterdam). De kosten voor de keuring bedragen 64 euro en zijn, uiteraard, voor eigen rekening. Mocht iemand toch gaan rijden terwijl er op de tweewieler een zogenaamde wok-melding (wachten op keuren) zit, dan levert dit een overtreding op. De politie neemt de brom- of snorfiets in dat geval in beslag en de rechter beslist vervolgens wat er met het voertuig gebeurt.
Een ‘Wokmelding’ kan overigens ook worden gedaan als de banden, verlichting, geluidproductie, remmen, vereiste spiegels, etc. niet in orde zijn. Kortom: als het voertuig niet aan de eisen van het kentekenregister voldoet.
Constructiesnelheid
Brom- en snorfietsen mogen niet harder kunnen rijden dan de maximum constructiesnelheid zoals vermeld op het kentekenbewijs. De toegestane snelheid van een snorfiets volgens het kentekenbewijs is 25 km per uur. Daar komt een wettelijke marge van 4 km bij, dus dat is 29 km per uur. Voor een bromfiets is dat 45 km per uur plus een marge van 5 km = 50 km per uur. Echter, er wordt ook nog een meetcorrectie (van 10%) toegepast op de snelheid die de rollenbank aangeeft. Uiteindelijk wordt bij een bromfiets dus pas bekeurd vanaf 57 km per uur (= 51 km per uur na correctie) of 35 km per uur bij een snorfiets (= 30 km per uur na correctie).
Veiligheid
De bromfiets is één van de minst veilige vervoermiddelen. Hoewel nog geen 1% van de verkeersdeelnemers op een brommer rondrijdt, komt 10% van alle verkeersdoden en 20% van alle ziekenhuisgewonden voor rekening van bromfietsbestuurders (bron: SWOV).
Helaas blijken er nog altijd heel wat jongeren rond te rijden op opgevoerde brom- of snorscooters. Zij trekken zich niets aan van de ongevalcijfers en staan er liever niet bij stil wat er kan gebeuren als je met hoge snelheid onderuit gaat. Maar ook bij een ‘normale’ snelheid is dat kans dat je bij een aanrijding gewond raakt, heel groot.