Noord-Nederland – Kerstborrels, etentjes met collega’s, familiefeestjes: een prima gelegenheid om een extra fles wijn open te trekken. Helaas staan veel mensen er niet bij stil dat zij daarna nog naar huis moeten rijden. Of ze denken dat de alcohol rond die tijd wel uit hun lichaam is verdwenen. Ze stappen onbezorgd achter het stuur en vormen daarmee een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Slechts een paar glazen alcohol verhoogt het ongevalsrisico al met 50%.
100% Bob, 0% op
Nu de feestdagen weer in aantocht zijn is de landelijke Bob-campagne weer gestart om het publiek te attenderen op de gevaren van alcohol in het verkeer. De Bob-boodschap wordt verspreid via borden langs de weg; affiches in openbare gelegenheden; spotjes op lokale radio en tv en op schermen bij tankstations en supermarkten. 100% Bob, 0% op’.
Houd je aan de Bob-afspraak
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bijna iedereen wel weet wie Bob is: hij drinkt niet en brengt zijn vrienden veilig thuis. Ook het maken van de Bob-afspraak is geen probleem. De norm om niet met alcohol op te gaan rijden staat ook niet ter discussie. Desondanks blijkt het voor sommige Bobs wel lastig te zijn om zich de hele avond aan de Bob-afspraak te houden en de verleidingen van alcohol te weerstaan.
Controles en noordelijke acties
De politie houdt tot in het begin van het nieuwe jaar extra alcoholcontroles. VVN organiseert rond de feestdagen in Drenthe en Groningen veel acties om het BOB-motto ‘100% BOB, 0% op’ uit te dragen. Zo worden er bij verschillende politiecontroles oliebollen en BOB-kerstballen uitgedeeld aan bestuurders die 100% nuchter zijn. Ook organiseert VVN een restaurantactie om te stimuleren dat mensen ook tijdens het uit eten gaan afspraken maken over wie de BOB is. Deelnemers maken kans op een diner voor twee. Aan deze actie werken restaurants in Drenthe, Groningen en Friesland mee. De politie in Fryslân beloont nuchtere bestuurders met een Bob-slee tijdens de feestdagen. Langs de wegen in Fryslân zullen borden staan die refereren aan de jaarlijkse Friese campagne ‘Oud & nieuw zonder kater’.
Zie ook
.