Hulst en Sluis – Meer politie op straat in gemeenten Hulst en Sluis

Vanaf 1 november aanstaande verandert de wijze waarop aangifte bij de politie gedaan kan worden in de gemeenten Hulst en Sluis. Hierdoor kunnen agenten meer aanwezig zijn op straat. Bij woninginbraken, straatroven en overvallen wordt er direct ter plaatse een aangifte opgenomen. Of wordt er samen met u een afspraak gemaakt op een geschikter moment. De politiebureaus aan de Van der Maelstedeweg in Hulst en aan de Trageldam in Oostburg waren de laatste tijd al beperkt geopend.2 min


Teamchef Eric Nagelkerke beseft maar al te goed dat een politiebureau vaak een symbolische functie heeft: “Maar ik vind het verlies van politiecapaciteit om onze agenten in een politiebureau te laten wachten tot iemand naar het bureau komt. De ervaringen in Hulst en Sluis leren ons tevens dat het publiek ons goed weet te vinden en ons niet persé op een politiebureau wil ontmoeten. Om effectief contact te maken en samen te werken aan de veiligheid in beide gemeenten, is en blijft de politie in de toekomst op vele manieren bereikbaar, aanwezig en zichtbaar.”

Verbinding

“Met beide gemeenten hebben we gezocht naar de meest effectieve manier om het politiepersoneel in te zetten en het best in contact en verbinding te zijn met de inwoners in Hulst en Sluis. Hierdoor kunnen wij u beter van dienst zijn, bij die gelegenheden waarin u een beroep op ons doet”, aldus Nagelkerke.

Politiecapaciteit

De teamchef verwacht dat inwoners vanaf nu nog beter geholpen kunnen worden: “Door het aanbieden van vele contactmogelijkheden worden de behoeften en wensen beter afgestemd en kunnen wij hierdoor onze politiecapaciteit gerichter op straat inzetten. Want dat is een vaak gehoorde en terechte wens van onze inwoners. De politieposten blijven in Hulst en Sluis overigens nu en in de toekomst gewoon voor de lokale agenten beschikbaar.”

Hoe blijft u met de politie in contact?

  • Er rijdt altijd politie door het gebied. In het geval van noodhulp doet de politie er alles aan om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn en te kunnen helpen.
  • Bel bij spoed: 112. Ook wanneer u een verdachte situatie ziet, waarbij de kans aanwezig is dat verdachten op heterdaad kunnen worden aangehouden.
  • Voor uw vragen kunt u altijd terecht op de internetsite Politie.nl. Vindt u geen antwoord of heeft u geen internet? Bel dan met 0900-8844. De centralist helpt u uw antwoord te vinden op de website.
  • Via Politie.nl kunt u voor veel zaken ook aangifte doen of iets bij de politie melden. Ook kan de centralist een telefonische aangifte opnemen of inplannen.
  • Is dit niet de gewenste oplossing dan kunt u ook een afspraak in laten plannen voor een 3D-aangifte in het politiebureau in Terneuzen, Rosegracht 15. De aangifte wordt dan vanuit een call center door een politiemedewerker live met een videoscherm opgenomen. De ervaringen van aangevers daarmee zijn goed.
  • Geeft de aard van een zaak daartoe aanleiding, dan wordt een aangifte ingepland op het politiebureau in Terneuzen, Rosegracht 15.
  • Is ook dit niet mogelijk of vanwege de ernst, aard van het delict of andere bijzondere omstandigheden niet de meest geschikte vorm, dan wordt de aangifte bijvoorbeeld bij u thuis of eventueel op het politiebureau in Hulst of Oostburg ingepland. Deze aangifte wordt dan in overleg tijdens een reguliere politiedienst opgenomen.
  • Naast de tientallen agenten, die in het politieteam Zeeuws-Vlaanderen werken, zijn er wijkagenten. Zij onderhouden contact met externe partners, zoals de gemeente en maatschappelijke organisaties. Met deze organisaties worden problemen besproken en wordt overlegd hoe de problemen adequaat aangepakt kunnen worden, en door wie. Heeft u vragen, tips of opmerkingen over de veiligheid in uw buurt of wijk, neem dan gerust contact op met uw wijkagent. Op Politie.nl > Mijn Buurt kunt u zien wie uw wijkagent is.
  • Kijk voor een volledig overzicht van de contactmogelijkheden op Politie.nl > Contact.