's-Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond, Geldrop – In de politieregio Oost-Brabant worden vanaf 20 februari wederom 18 nieuwe digitale flitspalen geactiveerd. Dit keer zijn het locaties in de gemeente 's-Hertogenbosch (7x), Eindhoven (6x), Helmond (4x) en Geldrop (1x). Het gaat om locaties waar voorheen analoge flitspalen stonden. De flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet.
Het gaat om de volgende locaties in ‘s-Hertogenbosch:
Orthen, 50 km/u weg met de kruising Het Wielsem – Orthen
Orthenseweg, 50 km/u weg met de kruising Citadellaan – Vogelstraat
Bruistensingel, 50 km/u weg met de kruising Hervensebaan – Zandzuigerstraat (2x)
Bruistensingel, 50 km/u weg met de kruising Balkweg – De Harendonkweg (2x)
De Harendonkweg, 50 km/u weg met de kruising Bruistensingel – Bruistensingel
Het gaat om de volgende locaties in Eindhoven:
Piuslaan, 70 km/u weg met de kruising Leenderweg – Leenderweg
Beukenlaan, 70 km/u weg met de kruising Zeelsterstraat – Strijpsestraat
Onze Lieve Vrouwestraat, 70 km/u weg met de John F. Kennedylaan – John F. Kennedylaan
Huizingalaan, 50 km/u weg met de kruising Fakkellaan – Roelantlaan
Boschdijk, 50 km/u weg met de kruising Tweede Lieven de Keylaan – Vredeoord
Leenderweg, 50 km/u weg met de kruising Piuslaan – Leostraat
Het gaat om de volgende locaties in Helmond:
Kasteel Traverse, 50 km/u weg met de kruising Zuidende – Stationsstraat (2x)
Heeklaan, 50 km/u weg met de kruising Kanaaldijk Zuid-West – Kanaaldijk Zuid-West
Kanaaldijk Zuid-West 50 km/u weg met de kruising Engelseweg – Heeklaan
Het gaat om de volgende locatie in Geldrop:
Mierloseweg, 50 km/u weg met de kruising Spoelstraat – Dwarsstraat
Bewezen effect
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.
Digitale paal staat continu aan
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
Flitser
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.