Politiesteunpunt
In vrijwel iedere gemeente in Zeeland en West-Brabant komt een politiebureau of politiesteunpunt. Slechts in enkele gevallen maakt de politie daarop een uitzondering vanwege de geografie. Het steunpunt is de uitvalsbasis voor het operationele politiewerk in die gemeente. De politiemensen die dat werk verrichten, doen van daaruit hun werk als ze niet op straat actief zijn. De politie heeft 24 uur per dag toegang tot het politiesteunpunt.
Dienstverlening blijft hetzelfde
De vertrouwde (wijk)agenten blijven gewoon in de gemeente actief. Ook blijven evenveel politiemensen in de dorpen aan het werk. Burgers kunnen in contact komen met de politie via 0900-8844. Daar worden zij op maat geholpen. Aangifte doen? Ook daarin verandert niets. Burgers kunnen in veel gevallen kiezen voor aangifte doen via internet of de telefoon. Of de politie neemt ter plaatse de aangifte op. Op www.politie.nl/aangifte staat precies hoe men aangifte kan doen.
Hoe werkt het politiesteunpunt?
Het gemeentehuis is voor burgers vaak bekend, dicht in de buurt en gemakkelijk toegankelijk. De nieuwe locatie biedt een aanvullende mogelijkheid om elkaar op afspraak te treffen. Dit kan binnen de openingstijden van het gemeentehuis. De bezoeker die een afspraak heeft, meldt zich bij de receptie van het gemeentehuis.
Voor de politie betekent het dat samenwerken met de gemeente nog makkelijker wordt. Het steunpunt bestaat uit enkele flexibele werkplekken in een aparte ruimte. Het steunpunt heeft geen politiefaciliteiten, zoals wapenkluizen, kledingkasten of een ophoudkamer om verdachten tijdelijk op te sluiten. Voor deze faciliteiten gaat men naar het bureau van het basisteam.