Grensstreek Duitsland – De Duitse politie controleert donderdag 30 januari met 2400 collega’s in het binnenland van de deelstaat Nordrhein-Westfalen op mobiel banditisme. Langs de Nederlandse grens tussen Arnhem en Vaals ondersteunt de Nederlandse politie met de inzet van ongeveer 60 collega’s en ANPR-apparatuur.
Direct na de start was het eerste succes een feit. Bij de grensovergang tussen Roermond en Venlo vonden Nederlandse collega’s diamanten in een auto. De bestuurder had geen goed verhaal over de herkomst ervan en werd aangehouden.
200 controlepunten
Verspreid over de Duitse deelstaat zijn meer dan 200 controlepunten ingericht. Daarbij worden op tal van grensovergangen tussen Arnhem en het drielandenknooppunt in Vaals aan beide zijden controles uitgevoerd. Het gaat onder andere om de autosnelwegen A3, A57, A52, A46, A44, A61 en de A4. Frans Heeres is als landelijk portefeuillehouder High Impact Crime eindverantwoordelijk voor de Nederlandse inzet. ‘Als automobilisten denken de snelwegen wel te vermijden, zorgen de Nederlandse collega’s voor mobiele controlepunten op secundaire wegen en sluipwegen. Die zijn er volop in Limburg.’
Kentekens scannen
Naast mobiele controlepunten, is de Nederlandse politie actief op vier grote grensovergangen tussen Arnhem en Roermond. Ze zetten daar digitale apparatuur in – ANPR – die kentekens van voertuigen kan scannen en deze vergelijkt met een lijst kentekens die op naam staan van mensen die gezocht worden, nog boetes hebben openstaan of om andere redenen in de aandacht van de politie staan. Heeres: ‘De Duitse collega’s zijn blij met deze technische aanvulling. Zij hebben deze bevoegdheid niet.’
ANPR
De ANPR-systemen zijn onder andere gevuld met een bestand van mobiele criminelen en rondtrekkende dadergroepen. Bij controles met behulp van het ANPR-systeem treft de politie vaak inbrekerswerktuigen en/of gestolen goederen aan. Vaak leveren de controles ook belangrijke informatie op voor lopende rechercheonderzoeken. Als een van de apparaten bij het passeren van een voertuig een ‘hit’ geeft, dan wordt de bestuurder gecontroleerd. Komt een kenteken niet in het controlebestand voor (een zogenaamde ‘no-hit’), dan worden de gegevens van de passerende auto onmiddellijk uit het systeem verwijderd.
Aanpak mobiel banditisme
De aanpak van mobiel banditisme staat hoog op de prioriteitenlijst van de politie. Heeres: ‘De internationale samenwerking bij verkeerscontroles is een volgende stap in de strijd tegen mobiele inbrekersbendes en dievengildes. De controles passen perfect in het Integraal actieplan tegen mobiel banditisme van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In Nederland zien we een toename van mobiel banditisme, gepleegd door met name verdachten uit Oost-Europa. Als politie willen wij dit een halt toeroepen en laten zien dat dit in Nederland niet zomaar gaat.’
Wat is mobiel banditisme?
De term mobiel banditisme wordt gebruikt voor internationaal rondtrekkende criminele groepen, die zich schuldig maken aan verschillende misdrijven als winkel- en ladingdiefstal, inbraak in woningen en bedrijven, oplichting, skimming en zakkenrollerij.