Aan de controle werkten naast de Landelijke Eenheid onder andere mee de Belastingdienst, Douane en de Koninklijke Marechaussee. Collega’s van de Franse Compagnies Republicaines de Securite (C.R.S.) van de Police National uit Bordeaux waren te gast en reden in de Nederlandse surveillanceauto’s mee. Deze samenwerking is gericht op bestrijding van criminaliteit in het algemeen en op thema’s als transportcriminaliteit, mobiel banditisme n het bijzonder. Verder werd er gecontroleerd op de Wegenverkeerswet, Wet personenvervoer, controle op diefstal en/of heling motorvoertuigen, openstaande boetes en/of straffen.
Resultaten
De politie heeft in totaal vierenzeventig auto’s gecontroleerd. Achttien keer werd een proces-verbaal opgemaakt voor andere het rijden onder invloed, onverzekerd rijden en het rijden terwijl het rijbewijs was ingevorderd. Zes bestuurders waren niet in het bezit van een rijbewijs en één auto was voorzien van zwaailichten die niet gevoerd mochten worden. Drie auto’s werden afgesleept omdat de bestuurders hun boete niet konden betalen. Anderen konden dat wel en dat leverde 1538 euro op.
De Belastingdienst heeft 7447 euro aan openstaande belastingschulden ter plaatse geïnd. Tweeëndertig auto’s zijn in beslaggenomen, waarvan er eenentwintig direct zijn afgevoerd.
ANPR
Door het gebruik van de ANPR, wordt de pakkans van criminelen en overtreders vergroot. Bij de controle worden kentekens van passerend verkeer gescand met een camera die gekoppeld is aan een computersysteem waarin bestanden van bijvoorbeeld politie of Belastingdienst zijn opgeslagen. De kentekens die passeren worden vergeleken met de kentekens in de bestanden. Stel dat een auto als gestolen geregistreerd staat in het systeem, en de auto rijdt voorbij, dan geeft de ANPR een ‘hit’. De auto wordt aan de kant gezet, of naar de controlelocatie begeleid, en de bestuurder en auto gecontroleerd.