De 66-jarige Bredanaar heeft aangifte van poging tot oplichting gedaan. Hij vertelde dat hij dinsdag 17 mei 2022 rond 16.00 uur op zijn mobiele telefoon gebeld werd door een man die aangaf van de RABO bank te zijn. Volgens deze beller was er net in Eindhoven 600 euro van de rekening van de aangever afgeschreven vanwege de aankoop van een mobiele telefoon. De zogenaamde helpdeskmedewerker noemde daarbij ook het juiste rekeningnummer.
Envelop
Vanwege deze fraude moest ‘het slachtoffer’ zijn bankpas in een envelop doen die direct door een bankmedewerker zou worden opgehaald. De aangever zag op zijn app dat er helemaal geen geld in Eindhoven opgenomen was. Hij hield de ‘oplichter’ aan de lijn en waarschuwde via een andere telefoon de politie. Omstreeks 16.15 uur werd er aangebeld. Voor de deur stond een man die vertelde van de RABO bank te zijn. Hij vroeg de bewoner om zijn telefoon en bankapp te openen. Inmiddels had de zoon des huizes de politie gebeld waarna de verdachte werd aangehouden.
Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd
Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding, dat is helemaal niet onfatsoenlijk!
U kunt de kans verkleinen dat u slachtoffer wordt. Hanteer dan de ABC-regels.
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = beveilig jezelf
- Blijf up-to-date met updates op uw apparaat
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek direct het contact
- Controleer de contactgegevens van de afzender op een vertrouwde website van bijvoorbeeld uw bank.