Het bleek dat deze combinatie de veroorzaker was van filevorming op de snelwegen en ergernis bij weggebruikers. Agenten van de Dienst Infra van de Landelijke Eenheid gingen op verzoek van de Regionale Eenheid Noord Oost ter plaatse om de combinatie te inspecteren en de oorzaak van het slingeren te achterhalen.
Verkeerde belading
De agenten constateerden dat in de oplegger een hoogwerker met het zware gedeelte aan de achterzijde bovenop de achteras van de oplegger stond. Deze onjuiste belading zorgde voor een zogenaamde ‘negatieve schoteldruk’. De voorkant van de oplegger werd omhoog getrokken, wat er vervolgens voor zorgde dat de achterkant van de trekker onvoldoende grip had. Tijdens het wegen bleek dat ook uit het feit dat de trekker minder woog dan aangegeven was op het kentekenbewijs. De oplegger trok de achterkant van de trekker omhoog.
De chauffeur heeft vandaag zijn weg kunnen vervolgen nadat hij 1200 kilo heeft bijgeladen ter hoogte van de trekas om tot een positieve schoteldruk te komen. Er is proces-verbaal opgemaakt van de overtreding.