Het onderzoek kwam aan het rollen na een melding van oplichting halverwege januari. Het slachtoffer werd benaderd door een ‘medewerker’ van een bank. Na een lang telefoongesprek en het installeren van een programma waardoor de fraudeur mee kon kijken in de computer van het slachtoffer, wist de oplichter tienduizenden euro’s weg te sluizen. Wie van de aangehouden verdachte welke rol binnen de oplichting heeft gespeeld, wordt onderzocht.
Meerdere telefoons en laptops
Uit onderzoek bleek dat de groep bezig was met oplichting vanaf een vakantiepark in Drenthe. Daarop is direct gereageerd en zijn de verdachten aangehouden. De mannen komen uit de provincie Groningen en Drenthe en zitten op dit moment vast. Tijdens de doorzoeking van de vakantiewoning zijn meerdere laptops in beslaggenomen, rond de 20 telefoons, meerdere simkaarten en twee wapens waarvan onderzocht wordt of het om echte vuurwapens gaat of niet.
Bankhelpdeskfraude
Bij bankhelpdeskfraude bellen criminelen anoniem of met een nummer dat lijkt van de bank te zijn. Als een crimineel zich op deze manier voordoet als een medewerker van een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude. Vervolgens vertelt de oplichter, de nepbankmedewerker, dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen. Soms weten ze veel details over het slachtoffer door datalekken of door phishing dat voorafgaand heeft plaatsgevonden.
Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten:
- De oplichter dringt aan geld over te namen naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggepint.
- Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.
Voorkomen is beter dan genezen
Laat een ‘bankmedewerker’ nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan u vraagt. Uw bank zal u namelijk nooit vragen om geld over te maken.
- Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Bel en vraag of het verhaal klopt
- Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
- Geef geen toegang tot uw computer aan onbekenden.