Maastricht – Sinds januari dit jaar werken een heel aantal partners in de gemeente Maastricht onder regie van het Veiligheidshuis intensief samen; het doel is de aanpak van een groep mensen die zonder deze intensieve werkwijze op allerlei manieren zorgen voor overlast in Maastricht. Dit heeft er onder meer in geresulteerd dat er diverse aanhoudingen zijn verricht in verband met allerlei strafbare feiten, maar ook in versterking van de inzet van zorg, bijvoorbeeld op het vlak van jeugdzorg of wonen. Deze aanpak is dinsdagmiddag tijdens een persbijeenkomst besproken en wordt hieronder verder toegelicht.
Resultaat
Op diverse gebieden zijn inmiddels goeie resultaten behaald.
De politie heeft dit jaar 75 aanhoudingen verricht binnen deze groep. Het zijn 28 verdachten, waarvan met name een aantal minderjarigen vaak (meer dan vijf keer) binnen kwamen. Het gaat om diverse feiten, zoals winkeldiefstal, bedreiging, mishandeling maar ook op grote schaal plegen van ramkraken, inbraken en autodiefstallen.
In verband met onderzoek naar deze laatste drie feiten werden in totaal 11 verdachten aangehouden. Een ervan is een heler die eind mei werd aangehouden. In zijn woning en een tweede woning in Maastricht en in zijn loods in Lanaken (Belgie) trof de politie een grote hoeveelheid gestolen goederen aan. Onder meer 147 laptops, 70 camera’s, 500 flesjes parfum, 400 pakjes sigaretten en 47 stuks zwaar gereedschap zoals kettingzagen. De elf aangehouden verdachten worden in verband gebracht met tot nu toe 37 ram/snelkraken, 19 autodiefstallen en 75 -met name- woninginbraken. Van hen zitten een minderjarige en twee meerderjarige mannen nog vast.
Het veiligheidshuis heeft binnen deze groep momenteel zes zogenaamde PGA’s lopen. Dit staat voor persoons- of systeemgerichte aanpak. Dit laatste betekent dat niet alleen de persoon zelf maar ook zijn of haar gezin in de hulpverlening wordt meegenomen. Naast
deze zes is ze bezig met de opstart van nog vier andere PGA’s.
Onaantastbaren
De groep mensen die door de samenwerkende partners gemonitord en aangepakt wordt bestaat uit 38 personen. Elf hiervan zijn minderjarig. Het zijn mensen die familie van elkaar zijn of elkaar vaak via andere relaties kennen. Ze wonen veelal in Maastricht of de directe omgeving. De meesten van hen plegen (individueel of in verschillende wisselende samenstellingen) diverse misdrijven of overtredingen.
Door het gedrag van de groep ontstaat veel overlast. Hun houding zorgt er echter vaak voor dat mensen geen aangifte of meldingen durven te doen bij de politie of andere instanties. Dit in verband met angst voor onder meer (dreigen met) mishandeling, bedreiging en bijvoorbeeld afpersing.
Niet alleen burgers hebben hier last van, ook wordt geprobeerd met deze houding de overheid, zorg en andere instellingen onder druk te zetten om zo een voor hen gewenst effect te halen.
Gezamenlijke aanpak
De groep mensen was bij de diverse instanties al langer bekend. Vanuit politie en justitie werd een groot deel van hen al eerder aangepakt, maar dit leverde vaak alleen voor de korte termijn effecten op. Investeringen vanuit de zorg leverden door intimidatie vaak niet het gewenste resultaat op.
In verband hiermee werd in januari begonnen met een gezamenlijke, intensieve aanpak. Hieraan nemen de volgende partners deel:
Politie, Openbaar Ministerie, Gemeente, woningcorporaties, Welzijnorganisatie Trajekt, Bureau Jeugdzorg, GGD, drie reclasseringsorganisaties, belastingdienst, leerplichtambtenaar en Sociale zaken. De regie op deze aanpak ligt bij het Veiligheidshuis Maastricht-Heuvelland. Beslissingen en informatie worden (waar mogelijk) regelmatig met elkaar gedeeld.
Via de gezamenlijke aanpak voelen de deelnemers zich gesteund en komt de informatie snel op de juiste plek. Per persoon wordt gekeken naar de beste aanpak; wordt ingestoken vanuit de repressieve kant of vanuit de zorg? Waarbij het een het ander natuurlijk niet uitsluit.
Doel van de aanpak
Met deze aanpak willen de deelnemers bereiken dat de genoemde groep overlastgevers goed in beeld komen en blijven. Door vanuit diverse organisaties met de groep aan de slag te gaan wordt het netwerk en de invloed van de deze overlast veroorzakers steeds kleiner. Ook moet deze aanpak ertoe resulteren dat het gevoel van veiligheid en het leefgenot van de omgeving wordt vergroot. Tenslotte willen we hiermee bereiken dat het vertrouwen van de burger in de overheid toeneemt.