Maastricht – De flitspaalinstallaties op de Viaductweg en die op de Brusselseweg zijn aangepast en gedigitaliseerd. In de loop van de volgende week worden de palen aangezet. De palen werken 24 uur per dag en zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. Weggebruikers voorkomen op deze locaties dat ze een bekeuring op de deurmat krijgen door zich te houden aan de regels.
Flitser
De nieuwe camerakasten van de flitspalen op de Viaductweg zijn ovaal van vorm en voorzien van politiestriping.
De camerakast van de paal op de Brusselseweg is rechthoekig en groen van kleur.
De nieuwe palen hebben een digitale camera, waarmee gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De bekeuring valt zodoende sneller op de deurmat, zodat de weggebruiker zich eerder bewust wordt van de gemaakte overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De oude analoge flitspaal maakte nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moest worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt dag en nacht en maakt gebruik van een infrarood flitser die niet zichtbaar is.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising of splitsing met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
Bewezen effect
Digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden
Het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente hebben vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.