Breda – Een inwoonster van Breda meldde dat bijna slachtoffer was geworden van phishing. Ze kreeg donderdag 5 december een mailtje dat zogenaamd van haar bank afkomstig zou zijn. De vrouw zag aan het slechte taalgebruik dat het vermoedelijk om oplichters ging. Ze klikte niet de aangeboden link aan, maar verwijderde het mailtje en informeerde de politie. Phishing is het ˜vissen" naar vertrouwelijke informatie met behulp van internet of e-mail.
Internetfraude
Phishing is een vorm van internetfraude, waarmee fraudeurs proberen om via e-mail achter uw bankgegevens te komen. De fraudeurs lokken u eerst naar een valse (bank)website. Dit is echter een kopie van de echte website van de bank. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien.
Hoe werkt het?
Met een phishingmail lokken fraudeurs u naar een vals webadres, waarop u wordt verzocht uw bank- en privégegevens (zoals inlogcodes en/of pincode) te vermelden. U ontvangt bijvoorbeeld een mail dat er iets mis is met uw bankrekening en dat er controle moet plaatsvinden. In deze mails, of daarna per telefoon, doen de fraudeurs zich voor als medewerker van uw bank. Met de verkregen gegevens plunderen de fraudeurs uw bankrekening.
Hoe voorkomt u phishing?
Een bank vraagt nooit om uw bank- of privégegevens via de mail. De politie adviseert daarom nooit te reageren op e-mails waarin om persoonlijke inlogcodes en/of pincode wordt gevraagd. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Let op, klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
Toch slachtoffer?
Bent u toch slachtoffer geworden van deze manier van oplichting? Laat dan uw rekening zo snel mogelijk blokkeren bij uw bank. Meld daarna de oplichting bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 (lokaal tarief).