Zeeland en West-Brabant – Politie staat stil bij project tegen verkeersdoden op Europese wegen

Het werk van veel agenten stond donderdag jl. in het teken van Project EDWARD: European Day Without A Road Death. Hierbij werd nadrukkelijk stilgestaan om geen enkele verkeersdode op de Europese wegen te laten vallen.2 min


Bij diverse controles en tijdens surveillances werden bekeuringen uitgeschreven, omdat een vrachtauto inhaalde terwijl sprake was van een inhaalverbod; het niet dragen van een autogordel (2x); het negeren van een rood verkeerslicht en het rijden over een verdrijvingsvlak. Verder volgden zes bekeuringen voor het overschrijden van de snelheid in een 30 km-zone, waarbij een bestuurder 59 kilometer per uur reed. Tevens overschrijdingen van de snelheid op een weg waar maximaal 60 kilometer per uur gereden mag worden, namelijk 91, 94 en 106 kilometer per uur. Tot slot volgden nog bekeuringen voor het rijden met een ongeldig rijbewijs; het niet tonen van een rijbewijs en het niet tonen van een identiteitsbewijs. Een bestuurder bleek gesignaleerd te staan, omdat hij nog DNA af moest staan. Ook dit is afgehandeld. Bij vrijwel alle staande gehouden bestuurders werden blaastesten afgenomen. Tijdens een onopvallende surveillance is een bestuurder bekeurd die 96 kilometer per uur reed in een 60-km zone en die tevens zat te bellen.

Radarcontroles

Met de radar werden op de Tractaatweg (N62) bij Axel door twee politie-eenheden ruim 5.500 passanten gecontroleerd. Dit leverde bijna vijfhonderd overtredingen op. De maximum snelheid is ter plaatse 100 kilometer per uur. De twee snelste bestuurders reden 147 en 154 kilometer per uur en nog een behoorlijk aantal automobilisten reed meer dan 30 kilometer per uur te hard. De overtreders kunnen binnenkort de bekeuring op de deurmat tegemoet zien. Bij Roosendaal werd ook met radarapparatuur gecontroleerd op een weg waar een maximum snelheid van 80 kilometer per uur geldt. Van bijna 1.500 passanten werd de snelheid gecontroleerd, wat 187 overtredingen opleverde, waarvan acht bestuurders minimaal 30 kilomter per uur te hard reden.

Asociaal rijgedrag

Donderdag werd een technisch onderzoek gedaan aan een auto, welke voor onderzoek uit het verkeer was genomen. De bestuurder hiervan werd woensdag jl. in Zeeuws-Vlaanderen staande gehouden, nadat hij vijf verkeersfeiten had gepleegd. In verband met het bedreigen van een agent werd hij aangehouden en voor verder onderzoek en verhoor ingesloten in een politiecellencomplex.

Verkeersongevallen

Op Walcheren vond een aanrijding plaats tussen een fietser en een personenauto, die door de politie werd afgehandeld. Gelukkig raakte niemand gewond. Ook werd een slachtoffer van een verkeersongeval verhoord, die onlangs ernstig gewond raakte bij een verkeersongeval.

Moerdijk

Bij Moerdijk op De Entree onderzochten agenten een ongeval waarbij drie mensen gewond raakten. Een vrachtauto botste tegen een personenauto, welke achteraan in een rij stond. Die personenauto botste weer tegen een andere personenauto. Een van die personenauto’s kwam daardoor op het weggedeelte voor het tegemoetkomende verkeer terecht, waar juist een andere vrachtauto naderde. Hierdoor ontstond een frontale botsing. Drie personen raakten gewond en werden naar een ziekenhuis gebracht.

Voornemen

Niet alleen op straat werd stilgestaan bij deze actiedag. Ook de administratieve verwerking door agenten van zaken waarbij drie rijbewijzen waren ingevorderd, stond in het teken van EDWARD. Zo had een bestuurder eerder 126 kilometer per uur gereden op een weg met een maximale snelheid van 60 kilometer per uur. De bestuurder van een snorfiets reed 61 kilometer per uur, waar hij maximaal 25 kilometer per uur mocht rijden. Ook zijn rijbewijs was ingevorderd. Dat gold ook voor de bestuurder van een tot landbouwvoertuig terug-gekeurde personenauto, welke 113  kilometer per uur reed, terwijl hij niet harder mocht rijden dan 25 kilometer per uur. Daarnaast hadden verschillende agenten ook het voornemen om aandacht aan de verkeersveiligheid te besteden, maar zij kwamen daar niet aan toe, omdat zij ingezet werden voor zaken die niet verkeersgerelateerd waren.

Zeeuw van de Dag

Tot slot was een van de agenten van team Verkeer bij Omroep Zeeland uitgeroepen tot Zeeuw van de Dag. Hij werd op de radio in de ochtend- en avonduitzending geïnterviewd over de inspanningen van de politie tijdens deze actiedag.