Rick Rozema, politieman bij Team Verkeer: ‘we hebben deze week een camper ingezet om ook vrachtwagenchauffeurs beter te kunnen controleren. Omdat deze groep bestuurders vrij hoog zitten, is het vaak moeilijk te zien wat ze doen. Het voordeel van een camper is dat collega’s dan op gelijke hoogte zitten en zo goed in de vrachtwagencabine kunnen kijken: we hebben hiermee zo’n 50 appende en/of bellende vrachtwagenchauffeurs bekeurd’.
Van de ruim 400 overtreders bleek het merendeel van de automobilisten zich schuldig te maken aan het appen. Wat verder nog opviel, was dat vooral de zakelijke rijders kennelijk hun eigen manier van handheld telefoneren hebben. Rick: ‘Zij houden hun gsm extreem laag vast omdat ze mogelijk denken dat ze zo kunnen voorkomen dat ze bekeurd worden. En wat we verder trouwens ook opmerkten, is dat het heel vaak bestuurders van bestelbusjes zijn, die met een telefoon in hun hand rijden.’
Dagelijks zorgen veel automobilisten voor gevaarlijke situaties op de weg omdat zij achter het stuur met hun smartphone bezig zijn. Hoewel (vrijwel) iedereen weet dat het heel gevaarlijk is om tijdens het rijden op je mobiel te kijken, kunnen veel bestuurders de verleiding maar niet weerstaan. Controles blijven dan ook hard nodig om het verkeer veiliger te maken.
Zes keer zo veel kans op ongeval
Bestuurders die met hun smartphone bezig zijn, gaan langzamer rijden, slingeren en zien verkeersborden en –tekens over het hoofd en reageren trager. Met alle gevolgen van dien. Uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld het versturen van tekstberichtjes de kans op een ongeval verzesvoudigt. Volgens een schatting van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) belanden ieder jaar honderden verkeersslachtoffers in het ziekenhuis en overlijden tientallen mensen door telefoongebruik in de auto.