Er werden 73 bestuurders bekeurd omdat ze met hun telefoon bezig waren, voornamelijk vrachtwagenchauffeurs. Ze waren bijvoorbeeld aan het appen en daardoor afgeleid. Er werden drie bestuurders bekeurd omdat ze te hard reden. Iemand reed zelfs 166 kilometer per uur, waar 120 is toegestaan. Daarnaast werden enkele boetes uitgedeeld voor bijvoorbeeld het niet dragen van de gordel, bumperkleven en het niet verlenen van voorrang.
Mindset
Projectleider Wim van Ziel, Team Verkeer: “We willen niet alleen maar boetes uitdelen. Door in gesprek te gaan met de mensen willen we vooral de mindset veranderen. Dit vergt intensievere controles voor langere tijd. We hopen dat met onze bijdrage het aantal ongevallen zal afnemen op de A67.” De controles vinden regelmatig plaats en zijn vorig jaar al uitgebreid aangekondigd.
Kijk vooruit, houd afstand
We letten vooral op de thema’s afleiding en bumperkleven want dat zijn de voornaamste oorzaken van de 35 ongelukken die maandelijks op de A67 gebeuren. Eén op de drie keer is er een vrachtwagen bij betrokken. Wim: “De chauffeur heeft niet altijd schuld, maar als er een vrachtwagen bij het ongeluk betrokken is, dan is de impact vele malen groter.” Eén chauffeur verklaarde: “Ik moest even kijken of ik wel de goede kant op ging en toen kwam de politie. De volgende keer stop ik als ik op mijn telefoon wil kijken.”
Laat je niet afleiden, blijf scherp
Handelingen zoals bellen achter het stuur leiden de aandacht af. Je bent niet meer scherp op wat er om je heen in het verkeer gebeurt. Omdat er dan gevaar ontstaat voor jezelf of andere weggebruikers is dit strafbaar en daar treden we tegen op. Een boete voor bumperkleven kan oplopen tot 600 euro. Een boete voor handheldbellen kost 230 euro.