Grou – Vijf schippers op de bon voor varen onder invloed

De politie op het water heeft zaterdag rondom het Skûtsjesilen in Grou gecontroleerd op het varen onder invloed van alcohol. Vijf schippers bleken te veel alcohol te hebben gedronken. Naast een vaarverbod werd ook proces-verbaal opgemaakt. Een dag eerder vonden dergelijke controles ook al plaats op het water nabij De Veenhoop en Sneek. Toen werden twee schippers betrapt die te veel alcohol hadden gedronken.1 min


Vanwege het Skûtsjesilen en de Sneekweek is het druk op het Friese water. Reden voor de politie op het water om extra te letten op de vaarregels. Het varen onder invloed van alcohol is daar één van. Net zoals op de weg is op het water de wettelijke grens 0,5 promille. In totaal werden 65 schippers gecontroleerd op het gebruik van alcohol. Daarvan bleken vijf te veel alcohol te hebben gedronken. Een vaarverbod en een boete was het gevolg. Daarnaast kregen zes schippers een bekeuring vanwege snelvaren. Twee schippers gingen op de bon omdat ze geen vaarbewijs hadden terwijl ze wel achter het roer van een snelle motorboot stonden. Tenslotte kreeg één schipper nog een bekeuring omdat hij geen redvasten aan boord van zijn snelle motorboot had. Deze vesten moeten aanwezig zijn aan boord van een snelle motorboot. 

Samen werken aan veiligheid op en rondom het Friese water

Denk je aan Fryslân, denk je aan water. Vele watersporters bezoeken de provincie deze zomer. Het is druk op en rond de Friese wateren. Daarom moet iedereen rekening met elkaar en de omgeving houden. De regels zijn er om bij te dragen aan de veiligheid, aan het voorkomen van schade maar vooral om het waterplezier te vergroten.

In het toezicht op het Friese water werken de provincie Fryslân, wetterskip Fryslân, Rijkswaterstaat, natuurorganisaties en politie Noord-Nederland en de Landelijke Eenheid  intensief samen. Zij bewaken de veiligheid op het water en de naleving van regels. Prioriteiten in de handhaving zijn daarbij varen onder invloed, het snelvaren, vaargedrag en milieuovertredingen.