Ondanks de vooraankondiging 'Jaknikkers… let op! Wij gaan controleren' moesten we toch nog 35 mensen bekeuren. Er werden 33 bellers gespot. Eén automobilist reed 190 km/h waar 120 km/h is toegestaan, zijn rijbewijs is ingevorderd. Ook kreeg een automobilist een boete omdat hij over een verdrijfvlak reed.
Gespot!
We controleerden op de A67 ter hoogte van Venlo, Hapert en Asten. Op aanwijzing van onze spotters begeleidden de motorrijders bellende chauffeurs naar een parkeerplaats, waar collega's van de afhandeleenheid ze hebben aangesproken en bekeurd. Spotters observeren vanaf hoger gelegen locaties aan of langs de snelweg, waar ze goed zicht hebben op het gedrag van passerende chauffeurs.
Mindset
Projectleider Wim van Ziel, Team Verkeer: "We willen niet alleen maar boetes uitdelen. Door in gesprek te gaan met de mensen willen we vooral de mindset veranderen. Dat vergt intensievere controles voor langere tijd. We hopen dat met onze bijdrage het aantal ongevallen zal afnemen op de A67."
Kijk vooruit, houd afstand
We letten vooral op de thema's afleiding en bumperkleven want dat zijn de voornaamste oorzaken van de 35 ongelukken die maandelijks op de A67 gebeuren. Eén op de drie keer is er een vrachtwagen bij betrokken. Wim: "De chauffeur heeft niet altijd schuld, maar als er een vrachtwagen bij het ongeluk betrokken is, dan is de impact vele malen groter." Eén chauffeur verklaarde: "Ik moest even kijken of ik wel de goede kant op ging en toen kwam de politie. De volgende keer stop ik als ik op mijn telefoon wil kijken."
Laat je niet afleiden, blijf scherp
Handelingen zoals bellen achter het stuur leiden de aandacht af. Je bent niet meer scherp op wat er om je heen in het verkeer gebeurt. Omdat er dan gevaar ontstaat voor jezelf of andere weggebruikers is dit strafbaar en daar treden we tegen op. Een boete voor bumperkleven kan oplopen tot 600 euro. Een boete voor handheldbellen kost 230 euro.