Oost-Nederland – Hoe gaat de politie om met kritiek?

Vandaag besteedt het programma EenVandaag aandacht aan het verhaal van een politiecollega uit Twente. Deze collega beklaagt zich over de rol van de politie bij een langdurig arbeidsconflict. Hoewel we het verhaal op meerdere punten kunnen weerleggen, kiezen we er niet voor om dat via de media te doen. We vinden het niet gepast om als werkgever details over een werknemer bekend te maken als er een arbeidsconflict speelt.1 min


De politie is de grootste werkgever van Nederland, en ook in onze organisatie zijn arbeidsconflicten onvermijdelijk. Die proberen we zo goed mogelijk op te lossen via gesprekken en mediation. Als we er echt niet uitkomen is de rechter de laatste halte om een onafhankelijk oordeel te geven. Maar als het zover komt zijn er alleen maar verliezers.

In de uitzending wordt het verband gelegd tussen het verhaal van de collega en de manier waarop er binnen de politie met kritiek wordt omgegaan. “Ik ken deze zaak persoonlijk, en voor mij is heel duidelijk dat dit arbeidsconflict niet gaat over het uiten van kritiek,” zegt Pim Miltenburg, Hoofd Operatien in Oost-Nederland. “Het gaat hier over een langdurig traject, en wij hebben hier persoonlijke gesprekken over met deze collega. Daarnaast loopt er nog een strafzaak bij de rechtbank.”

 

Dwarsdenkers

“Kritiek hoort bij iedere organisatie, we zoeken bij de politie juist dwarsdenkers en mensen die creatief kunnen denken,” vervolgt Miltenburg. “Iedere leidinggevende krijgt kritiek te horen, dat hoort bij het werk. Dat hoeft niet te betekenen niet dat je het altijd met elkaar eens wordt.”

Om te voorkomen dat collega’s vastlopen in de organisatie zijn er verschillende regelingen bij de politie. Zo is er een klachtenprocedure waarbij er intern onderzoek gedaan kan worden. Er zijn in het hele land vertrouwenspersonen en er is een landelijk meldpunt voor misstanden. Als uiterste middel is er zelfs een klokkenluidersregeling.