Amsterdam – #Snelheidscampagne nog in volle gang

2 min


De snelheidscampagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ vindt ook nog plaats in april.

Onlangs gehouden controles

Woensdag 29 maart van 14.00 – 17.30 uur radarcontrole op de Pieter Calandlaan, 1988 passanten met 134 overtreders. 
Woensdag 29 maart van 13.00 – 15.45 uur radarcontrole op de Wibautstraat, 134 overtreders, hoogst gemeten snelheid 89 km/uur.
Woensdag 29 maart van 08.30 – 11.30 uur radarcontrole op de Europaboulevard, 500 passanten met 70 overtreders.
Donderdag 30 maart van 06.15 – 11.15 uur radarcontrole op de Haarlemmerweg, 8554 passanten met 268 overtreders. Hoogst gemeten snelheid 89 km/uur.
Donderdag 30 maart van 06.00 – 11.45 uur radarcontrole op de Amstelveenseweg, 138 overtreders. Hoogst gemeten snelheid 81 km/uur.
Donderdag 30 maart van 11.00 – 12.00 uur een lasercontrole op de Slochterweg. Drie bestuurders staande gehouden voor het overtreden van de maximum snelheid.
Donderdag 30 maart van 14.30 – 17.50 uur radarcontrole op de Piet Heinkade, 2464 passanten met 117 overtreders.

Controle met rollenbank

Op donderdag 30 maart is van 16.15 tot 19.00 uur op de Weesperzijde gecontroleerd met een rollenbank. De constructiesnelheid van 10 snorfietsen was te hoog. Tegen de eigenaren is proces-verbaal opgemaakt. Zij dienen hun tweewieler na reparatie te laten keuren door de Rijksdienst voor het wegverkeer. Deze WOK-melding (Wachten Op Keuren) houdt ook in dat tot aan de keuring een rijverbod van kracht is. Voor één snorfiets was zo’n WOK-melding van kracht en leverde een dubbele boete op. Naast deze 10 bekeuringen is er ook 3x bekeurd voor het rijden door rood licht en viel er een bekeuring voor het rijden met een snelheidsbegrenzer. Een snelheidsbegrenzer beïnvloedt het resultaat van de rollenbankcontrole. De snelheidsbegrenzer is in beslag genomen.snelheidsbegrenzer

Wist u dat

  • een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw (10 meter)?  
  • bij ongeveer één op drie dodelijke verkeersongelukken te hoge snelheid een doorslaggevende rol speelt? 
  • als aan overtreders wordt gevraagd waarom ze te hard reden, ze vaak niet eens weten dat ze te hard reden? 
  • wanneer iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, we in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers hebben? 
  • snelheidsovertredingen tot 10 à 15 km boven de limieten van 30 en 50 km per uur binnen de bebouwde kom jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven kosten? 
  • daar bovenop nog eens 200 mensen zwaargewond in het ziekenhuis worden opgenomen?
  • bij regenachtig weer de remweg nóg een stuk langer is? 

Wanneer we allemaal beter opletten in de bebouwde kom wordt het veiliger voor iedereen. En zeker voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers: kinderen en senioren. Vooral voetgangers en fietsers lopen risico in het verkeer. Veel mensen weten niet dat zelfs een aanrijding met 30 kilometer per uur voor één op de tien voetgangers al dodelijk is. Bij 50 kilometer per uur overleeft de helft van de voetgangers de klap niet. Houdt u daarom aan de limiet wanneer u op een 30 of 50 kilometerweg rijdt. Simpelweg rustig rijden doet wonderen voor uw remweg.